Mai puţin dar mai bun. Designul, încotro?

0
tendence 2017

Profesorul Hansjerg Maier-Aichen realizează de mulţi ani tururile ghidate la târgurile Ambiente şi Tendence, facilitând înţelegerea tendinţelor actuale în domeniul decoraţiilor şi a designului de obiect. În opinia sa designul înseamnă în primul rând comunicare. Prezentăm câteva dintre ideile exprimate care conturează şi preferinţele consumatorilor.

O puternică revenire se constată spre design şi art&craft.  În prezent piaţa bunurilor de larg consum destinate casei este invadată de produse, în general arhetipuri. Într-adevăr, trăim într-o societate a consumului, fabricile produc tot mai mult iar piaţa trebuie să ţină pasul,  altfel dispar locuri de muncă şi companii. Dar până când? Iată că piaţa dă semne de saturare iar cumpărătorii înclină către mai puţine produse. Mai puţine dar mai bune iar ediţia din acest an a Târgului Tendence a dovedit din nou şi din plin acest lucru. Produsele de design cu nivel de calitate sporit sunt din ce în ce mai căutate iar  viaţa unui produs de design este în creştere (15, chiar şi 20 de ani). Pentru ca un produs nou să poată intra cu succes pe piaţă trebuie să fie modern, original, funcţional, autentic şi, nu în ultimul rând să aibă înglobate inovaţii şi design. Astazi nu este vorba numai de lansarea unui produs, este foarte important cum îl comunici, cum îl transferi, cum îl introduci pe piaţă. Un produs trebuie să stârnească emoţii, empatie, să energizeze atât decorul cât şi oamenii. Cele realizate manual şi cu materiale naturale au cele mai mari şanse. Consumatorii sunt înclinaţi tot mai mult să achiziţioneze produse calitative chiar dacă preţul este considerabil mai mare. Aceştia încep să facă tot mai des  distincţie între producţia de masă, cea de nişă, seriile limitate şi obiectele unicat. Preţul mic nu mai reprezintă  criteriul esenţial pentru cumpărarea unui produs şi nu mai este nici factorul critic care defineşte un produs de lux. Valori ca bunăstarea şi confortul pe care le produce un obiect propus pe piaţă devin din ce în ce mai importante iar luxul nu mai este privit ca ceva exclusivist.

Hansjerg Maier-Aichen, Profesor de design, Universitatea din Karlsruhe

Art&Craft, lucrul de mână artistic continuă să fie la mare apreciere şi căutare. Se lucrează cu o mare varietate de tehnologii şi materiale (lemn, sticlă, hârtie, ţesături, porţelan, ceramică, broz, cupru, argint dar şi lut, beton, plastic sau piatră) precum şi cu multe idei de design. Broderiile şi obiectele croşetate se menţin în centrul atenţiei ca şi bijuteriile unicat confecţionate manual. Originale, autentice şi extrem de diferite artizanii şi artiştii reuşesc să convingă

La rândul lor, companiile nu mai sunt înclinate către forţă de muncă ieftină din ţări subdezvoltate şi preferă să colaboreze cu artizani din aceste zone care sunt plătiţi bine şi realizează serii mici de produse profesionale cu tehnici tradiţionale şi materiale locale (bambusul şi părul de cal sunt exemple mai recente), foarte bine primite de piaţă.

Pe de altă parte, cuvântul de ordine al momentului este ecologia. Din acest punct de vedere, obiectele pentru casă au dimensiuni şi consumuri de materiale din ce în ce mai mici iar deseori se recurge la utilizare de materiale reciclate sau la părţi preluate de la alte obiecte.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here