Mai multe canale de știri (de exemplu B365) au anunțat aprobarea actualizării indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de reconfigurare/revitalizare/modernizare a Căii Grivița, între Gara de Nord și Calea Victoriei. Conform acestei știri, proiectul care are o durată estimată de 12 luni, este rezultat al unei colaborări între Primăria Municipiului București și Primăria Sectorului 1, vizează atât îmbunătățirea infrastructurii, cât și creșterea atractivității zonei pentru locuitori și turiști și are o valoarea totală a investiției de 92,2 milioane de lei.
Deși în denumire se menționează revitalizarea Căii Grivița, în cuprinsul proiectului nu mai apare deloc numele acestei artere

Calea Griviței cu clădiri de patrimoniu, în ruine
Citând din proiect, modernizarea vizează Piața Gării de Nord – strada Buzești (zonă caracterizată de o activitate comercială intense, în opinia specialiștilor din administrația locală) și strada Buzești – Calea Victoriei. Observăm că în această expunere Calea Griviței nu mai apare, deși tocmai această arteră era invocată în denuimirea proiectului.

Tocmai această porțiune de Strada Buzești este specificată în proiect pentru reabilitare!
De ce această remarcă este importantă? Pentru că porțiunea străzii Buzești, de la intersecția cu Bulevardul Alexandru Ioan Cuza până la Piața Victoriei (adică exact cea menționată în proiect) a fost deja modernizată, cu clădiri impunătoare în marea majorittate de birouri, construite după 1990. Această parte este nouă, arată foarte bine, în timp ce Calea Griviței pentru care se presupune că se face proiectul este de-a dreptul o mizerie, o adevărată căzătură.

Ruine și demolări pe Calea Griviței
În mod paradoxal, chiar strada Buzești are nevoie de reabilitare urbană, însă nu pe porțiunea specificată în proiect ci pe porțiunea dintre intersecția cu Calea Griviței și Piața Berzei (zonă nespecificată în proiect), acolo unde s-au făcut numeroase demolări, în special în zona Pieței Matache.


Case părăsite pe Calea Griviței
Cu trotoare și rețele splendide, mobilier urban modern și case în ruină
În proiect se specifică lucrările care vor include reabilitarea trotuarelor, amenajarea de spații verzi, mobilier urban modern, rețele tehnico-edilitare și instalații subterane. În final se precizează că prin acest proiect, Calea Griviței va deveni mai prietenoasă pentru pietoni și bicicliști, cu spații publice reamenajate și infrastructură modernă. Considerăm că ultima propoziție este scrisă în bătaie de joc precum și cu o ironie subtilă. Continuând pe același ton, ca locuitori ai zonei, propunem includerea în cadrul acestui proiect organizarea unor plimbări pentru turiști având ca temă: “Modernism și ruine într-un cartier istoric”.


Case în ruină și părăsite pe Calea Griviței
Suntem deasemenea convinși că mulți bucureșteni dar și turiști vor admira din parcul renovat din Piața Gării de Nord ruinele unei clădiri emblematice a Capialei în stil Art Deco autentic, fostul hotel Dunărea. Deasemenea propunem să se aibă în vedere protejarea biciclișitilor care se vor deplasa pe benzile de biciclete de pe noile trotoare reabilitate să fie în mod special protejați de căderile de tencuială și a resturilor din clădirile degradate.
Un proiect de reabilitare urbană trebuie să ia în considerare în primul rând clădirile și casele din zonă, mai cu seamă că acestea sunt case vechi, datează din perioada interbelică iar multe au o valoare arhitecturală ridicată. În nenumărate rânduri am scris despre faptul că pe Calea Griviței, pe porțiunea dintre Gara de Nord și Bulevardul Dacia, mai puțin de 1 km, sunt nu mai puțin de 15 case părăsite și multe altele aflate în ruină sau într-un stadiu avansat de degradare.

Case vechi înșiruite degradate pe Calea Griviței
Deasemenea nu sunt puține și clădirile cu însemnul de risc seismic ridicat. Fotografiile expuse în articol demonstrează cu prisosință acest fapt.


Case însemnate cu bulina de risc seismic pe Calea Griviței
La începutul anului, primarul sectorului 1 (această primărie fiind colaboratoare sau coautoare al proiectului în discuție) a amendat prin mărirea impozitului proprietarii caselor care ar fi trebuit renovate. Din zecile de case degradate de pe Calea Griviței pe porțiunea care va fi reabilitată prin acest proiect doar pentru o singură clădire a fost instituit un impozit mai mare, fostul hotel Dunărea, iar în perspectivă cunoaștem doar două proiecte de reabilitare a unor clădiri aflate în stadiu de ruină: clădirea fostului cinematograf Marconi (proiect privat) și casa Dimitrie Petrescu (proiect Primăria sectorului 1). Cum practic toate clădirile și casele de aici au proprietar, în condițiile crizei economice actuale este foarte probabil să nu mai fie și alte proiecte de renovare/reabiitare de case în zonă în următoarea perioadă.
Cum proiectul Consiliului General al Municipiului București are ca termen 12 luni, vom vedea deci peste un an Calea Griviței “reabilitată”, cu trotoare noi, mobilier stradal modern, zone verzi și rețele moderne alături de binecunoscutele ruine cu care ne-am obișnui de mulți ani.





