Dorința de a reduce costurile cu utilitățile a devenit principalul motor al schimbării comportamentului de consum pentru majoritatea românilor. Un studiu realizat de un lanț de magazine de bricolaj arată că șapte din zece români declară că principalul motiv pentru care își modifică obiceiurile și fac investiții în casă este reducerea facturii la energie.
Potrivit studiului realizat de Leroy Merlin România (în colaborare cu AHA Moments), românii s-au orientat în special către măsuri simple și accesibile în ultimele șase luni:
- 8 din 10 respondenți (segmentul 55-65 de ani) au înlocuit becurile clasice cu cele de tip LED și au adoptat obiceiuri de consum mai responsabile (ex: stingerea luminii, oprirea aparatelor).
- Aproximativ o treime dintre gospodării au făcut deja investiții mai consistente, precum achiziția de electrocasnice eficiente energetic sau realizarea de izolare termică a locuinței.
De la soluții simple la investiții pe termen lung
Studiul indică o evoluție a intențiilor de investiții pentru următoarele 12 luni, care se îndreaptă către soluții cu impact durabil:
Vezi și Caserola din aluminiu: Alternativă eficientă pentru depozitarea alimentelor
- Electrocasnice eficiente: Trei din zece români intenționează să achiziționeze aparate cu un consum redus de energie.
- Izolare termică: Unul din patru români își propune să realizeze lucrări de izolare termică a locuinței.
- Energie regenerabilă: Interesul pentru soluțiile alternative este în creștere. Peste 20% dintre respondenți declară că intenționează să instaleze panouri fotovoltaice sau alte surse alternative, un procent de două ori mai mare față de perioada precedentă.
Mihaela Voinea, director Dezvoltare Durabilă, Leroy Merlin România, a subliniat că această tendință este necesară, având în vedere că 77% dintre locuințele din România necesită intervenții de renovare energetică.
Confort, mediu și independență energetică
Deși costul rămâne principalul factor decizional (70% dintre români), alte motive joacă un rol important în decizia de a investi în eficiența energetică a casei:
- Creșterea confortului locuinței (locul al doilea).
- Grija pentru mediu (motiv resimțit mai puternic în rândul tinerilor).
De asemenea, pentru persoanele de peste 35 de ani, aspectele de siguranță și independență energetică sunt tot mai importante. Tinerii, în schimb, sunt atrași de tehnologii și inovații.
Specialiștii subliniază că eficiența energetică reprezintă cea mai rapidă cale către economie și autonomie: „Fiecare produs eficient energetic instalat acasă înseamnă un pas către o locuință mai inteligentă și o factură mai mică”, a menționat Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin România.