Micaela Soldini: Îmi place să mă plimb prin Herăstrău, mi se pare mereu un loc revigorant

1

Despre prietenia/colaborarea româno-italiană pot fi spuse multe, dar cel mai bine este când o face un profesionist în ceea ce privește relațiile bilaterale. Micaela Soldini, Director ITA-Biroul Agenției Italiene de Comerț Exterior din București, ne-a vorbit despre economie, familie, tradiție, Italia, vin și cultură.

Am remarcat activitatea dumneavoastră la ediția de anul acesta a Bookfest și am decis să vă cunoaștem mai bine și noi și cititorii noștri.

Ce ne puteți spune despre parcursul profesional al dumneavoastră?

Micaela Soldini: Pregătirea mea este orientată pe domeniile administrativ și economic. Am studiat la Roma, orașul în care m-am născut. După terminarea studiilor și după o scurtă experiență profesională în companii private, am fost admisă la concursul pentru funcționari publici organizat de agenția guvernamentală pentru care lucrez de 31 de ani. Rețeaua noastră externă de birouri are 78 de sedii de lucru în 65 de țări, ceea ce mi-a permis întotdeauna să iau contact cu realități diferite de Italia și să am practic colegi în toată lumea. Îmi iubesc meseria și mă face să fiu mândră că pot să îmi promovez țara și excelentele sale. Îmi oferă, de asemenea, posibilitatea de a-mi îndeplini și mai mult dorința de a cunoaște lumea în diferitele sale aspecte.

Legătura permanentă cu familia

Cum în acest moment locuiți în România, vă este dor de Roma, de Italia, de familie?

M.S.: Nu. Din fericire, Italia este aproape, iar eu sunt aici cu soțul meu. Păstrez întotdeauna legătura cu familia mea. Tehnologia ne ajută foarte mult și ținem aproape prin apelurile video.

Cum ați ales biroul din România al ITA?

M.S.: În misiunea precedentă am fost în China, în orașul Shanghai, unde am rămas pe toată perioada pandemiei de Covid 19. Simțeam nevoia să mă întorc în Europa, să nu mai fiu atât de departe fizic. În plus, nu călătorisem și nu trăisem niciodată în Europa de Est, iar Bucureștiul mi s-a părut imediat o oportunitate bună.

Care este colțul preferat de București, de România?

M.S.: Parcul Herăstrău. Îmi place să mă plimb prin parc în orice anotimp și la orice oră, mi se pare mereu un loc revigorant.

Aveți un „Italian Conner” în locuința din București?

M.S.: În afară de câteva fotografii cu familia mea și cu soțul meu, nu mi-am dorit niciodată să am un „Italian Corner”. Îmi place să mă cufund pe deplin în culturile diferitelor țări în care am șansa de a trăi și de a lucra.

Care este scriitorul italian preferat, dar cel român?

M.S.: Îmi place să alternez genurile și autorii. În ceea ce privește literatura română sunt mai puțin familiarizată, dar tocmai am citit și mi-a plăcut Andree Simionel și urmează să citesc romanul Solenoid de Mircea Cărtărescu, tradus în italiană de Bruno Mazzoni.

Italia, cel mai mare producător mondial de vinuri

În 2021, exporturile italienești de produse agroalimentare către întreaga lume erau în creștere. La ce nivel sunt acum?

M.S.: Exporturile de produse agroalimentare italiene au depășit 61 de miliarde de euro în 2022, o creștere cu 15,5% față de 2021 și cu peste 80% față de acum 10 ani. Principalele piețe de desfacere au fost Germania, cu 15,4% din totalul exporturilor, Statele Unite (10,9%), Franța (10,8%), Marea Britanie 6,8% și Olanda 4,1%.

România este a 17-a piață pentru produsele agroalimentare italiene, fiind depășită în Europa Centrală și de Est doar de Polonia și de Republica Cehă.

Începutul anului 2023 a fost de bun augur: în lunile ianuarie și februarie exporturile de produse agroalimentare italiene au atins aproape 10 miliarde de euro, în creștere cu 12,5 față de aceeași perioadă a anului trecut. În această perioadă România a fost cea de-a 14-a piață de desfacere, înregistrând o creștere de 27,4%.

Vinul italian rămâne „regele” exporturilor în lume în anul 2022, în ciuda fenomenului de „agropiraterie care afectează toate produsele alimentare. Exporturile de vinuri italiene au atins 7,9 miliarde de euro în 2022 (+9,8% față de 2021), în timp ce în primele două luni din 2023 au depășit 1 miliard de euro (+3,6% față de aceeași perioadă a anului trecut).

De altfel, Italia este și primul producător mondial de vinuri, cu o producție de 49,8 milioane de hectolitri, reprezentând aproape o cincime din producția mondială de vin, cu peste 560 de soiuri de viță-de-vie înregistrate, mărturie a patrimoniului bogat în biodiversitate de care se bucură Italia și care oferă în toată peninsula vinuri locale de cea mai înaltă calitate grație unei tradiții milenare.

Italia este, de asemenea, țara europeană cu cel maimare număr de produse agroalimentare cu denumire de origine și indicație geografică recunoscute de Uniunea Europeană (847), o dovadă în plus a calității produselor dar, mai ales, a legăturii puternice dintre excelența produselor agroalimentare italiene și teritoriul de origine.

Categoriile de produse food&wine sunt, fără îndoială, cele mai folosite în viața de zi cu zi, dar Italia nu înseamnă doar excelență agroalimentară, ci și inovație tehnologică, creativitate și fiabilitatea produselor industriale Made in Italy (metalurgice, chimice etc.), care sunt foarte cunoscute și apreciate de mediul de afaceri românesc: valoarea utilajelor și a echipamentelor exportate în România în anul 2022 a atins 1,3 miliarde de euro, produsele metalurgice – 1,2 miliarde de euro, produsele chimice – 818 milioane de euro, produsele textile – 759 milioane de euro, produsele din metal (cu excepția utilajelor și echipamentelor) – 720 milioane de euro și așa mai departe.

Peninsula în trei cuvinte: creativitate, pasiune, ingeniozitate

Care sunt primele trei lucruri care au adus celebritate Italiei la nivel mondial?

M.S.: Creativitate, pasiune, ingeniozitate.

Când spunem Italia, la ce ar trebui să ne gândim prima dată?

M.S.: La „Bel Paese” – Țara Frumoasă! La bogățiile sale naturale, la istoria sa, la climă, la oamenii ei, la mâncare și aș putea continua.

Care este nivelul importurilor românești din Italia?

M.S.: Potrivit informațiilor puse la dispoziție de ISTAT (Institutul Național de Statistică), exporturile de produse italiene în România au crescut cu 19,8% în primele șase luni din 2022.

Principalele categorii de produse sunt: produse metalurgice, utilaje și echipamente, produse chimice, textile, echipamente electrice și de uz casnic, produse din metal, produse din cauciuc și plastic, precum și autovehicule și remorci. De remarcat faptul că toate categoriile de produse au înregistrat creșteri ale valorilor exporturilor, cu excepția a două categorii care au înregistrat scăderi: „Îmbrăcăminte” (-4,6%) și „Produse agricole, piscicole și forestiere” (-9,3%).

Unde considerați că s-ar mai putea îmbunătăți lucrurile?

M.S.: Având în vedere diversitatea produselor italiene, situația ar putea fi îmbunătățită nu numai în ceea ce privește acele categorii de produse care sunt deja lider în schimburile comerciale, ci inclusiv în domeniul serviciilor și al specializărilor pentru a favoriza colaborările în domenii precum infrastructură, sănătate, cultură etc.

Cum a fost experiența Bookfest, unde Italia a fost invitat de onoare?

M.S.: A fost o experiență neașteptată și minunată. Sub egida „Anima Latina” – Spirit Latin, cele două țări au rememorat care sunt afinitățile și asemănările dintre ele atât ca origini cât și în prezent. A fost o întâlnire culturală cu aspecte comerciale de mare interes.

Pentru a doua parte a acestui an, care sunt principalele proiecte?

M.S.: Încă lucrăm la stabilirea calendarului, dar vom insista cu siguranță în continuare pe sectorul agroalimentar și pe infrastructură.

un comentariu

  1. […] Despre prietenia/colaborarea româno-italiană pot fi spuse multe, dar cel mai bine este când o face un profesionist în ceea ce privește relațiile bilaterale. Micaela Soldini, Director ITA-Biroul Agenției Italiene de Comerț Exterior din București, ne-a vorbit despre economie, familie, tradiție, Italia, vin și cultură. Am… Cititi mai multe aici: Micaela Soldini: Îmi place să mă plimb prin Herăstrău, mi se pare mereu un loc revigorant […]

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here