Gara de Nord Ploiești, locul în care timpul parcă s-a oprit

1

Pe lânga mai cunoscutele gări de Sud (prima gară construită în localitate) și de Vest, orașul Ploiești dispune și de altele precum Triaj, de Est și cea de Nord.

Aceasta din urma este cea mai veche construcție de acest gen din oraș, de fapt chiar singura ridicată in perioada monarhiei și care mai există în prezent.

Construită între 1904 – 1908 împreună cu linia feroviară care lega Ploieștii de Vălenii de Munte și de zona nord-estică a județului, clădirea a fost lărgită în perioada interbelică și, din fericire, a scăpat de bombardamentele din 1941 – 1944, precum și de cutremurul din 1977.

Lucrările încep în 1904, iar pe 1 ianuarie 1908 cei 33 de kilometri și gările aferente sunt inaugurate, exploatarea lor fiind pusă in sluja nou-înființatei societăți Căile Ferate Ploiești Văleni (CFPV).

Lucrarea a fost încredințată arhitectului italian Bernaducci, care a realizat un imobil solid, cu aspect monumental, având fațada din piatră și cărămidă. Inițial, clădirea era mult mai mică decât în prezent, având un singur corp central.

Tot Bernaducci a realizat cu această ocazie și gara din Valenii de Munte, care semăna foarte mult cu cea de nord din Ploiești. Din păcate, la cutremurul din 1977, gara din Valenii de Munte a fost afectată și demolată ulterior.

Pe locul unde fost construită gara, în prima jumătate a secolului XIX se afla un vechi cimitir bulgăresc

La începutul secolului XX , din cauza populării orașului, cimitirul a dispărut, iar în locul lui a fost construită Gara de Nord.

Clădirea Gării de Nord a suferit, se pare, două extinderi succesive în perioada interbelică. Prima data s-au construit două aripi, proporționale cu corpul inițial al clădirii. În noile laturi urmau să fie amenajate apartamente pentru personalul gării.

Gara a continuat să fie intens folosită până la începutul anilor 90, când traficul a fost preluat de cele două gări principale: cea de Sud si cea de Vest.

În prezent, clădirea se află într-o stare relativ bună de conservare, însa de câțiva ani nu mai are curent electric, iar singurul tren care mai circulă este personalul Ploiești – Măneciu care trece doar de 4 ori prin vechea stație.

Vezi și Palatul de Justiţie, clădirea deosebită a oraşului Ploieşti

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here