Licitaţia de iarnă Artmark confirmă tendinţele: piaţa operelor de artă este în creştere

1

Mai toţi pictorii importanţi, inclusiv marii maeştrii, au fost prezenţi la ultima licitaţie Artmark  2019, cea de iarnă, fiecare chiar şi cu mai multe opere. Evenimentul desfăşurat într-o elegantă sală a hotelului Marriott  Bucureşti, loc perfect de a găzdui o astfel de manifestare, a atras un număr record de participanţi, demonstrând că operele de artă pot fi un excelent cadou de sărbători atât pentru o persoană importantă cât şi pentru propriul cămin.

 

Lucrările lui Tonitza şi Nicolae Grigorescu se menţin în prim plan, fiind adjudecate cu sume impresionante, Adrian Ghenie intră în forţă pe piaţa locală şi multe lucrări obţinând sume considerabile, preferinţele rămânând pe lucrări în ulei ale pictorilor moderni. Lista autorilor prezenţi cu opere de artă la licitaţia de toamnă ARTMARK este lungă, printre aceştia numărându-se în primul rând trioul pictorilor cu  cele mai scumpe  tablouri de la noi (Grigorescu, Tonitza  Luchian) la care se potate adăuga următorul lot de mari artişti: Gheorghe Petraşcu, Octav Băncilă, Theodor Pallady, Nicolae Dărăscu, Theodor Aman, Francisc Şirato, Alexandru Ciucurecu,Nicolae Vermont, Rudolf Schwaitzer-Cumpăna, Iosif Iser, Corneliu Baba, Constantin Piliuţă, etc.

Ca şi la ediţiile precedente, în special la cea die toamnă, un număr însemnat de opere a fost adost adjudecat cu sume ce trec de 20 000 de euro. Chiar dacă totalul acestora (15) a fost ceva mai mic decât cel înregistrat la ediţia de toamnă (17), totuşi mai multe cazuri au fost cu sume de peste 50 000 de euro (8 faţă de 4 la ediţia de toamnă, dintre care 4 peste 100 000 de euro).

 

Tonitza rămâne primul în top

 

La fel ca şi la ediţia de toamnă,Nicolae Tonitza obţine cel mai mare preţ (lucrarea vedetă a licitaţiei, “Maternitate”, obţinând 175 000 de euro), chiar dacă mai mic faţă de lucrarea “Lecţia”, care la licitaţia de toamnă a fost vândut cu o sumă ce s-a apropiat mult de pragul de 200 000 de euro.  Se poate spune, deci, că Tonitza este cel mai bine vândut artist al momentului. În mod ciudat, lucrarea sa Catrina, estimat la această licitaţie mai sus decât “Maternitate”, nu a fost adjudecat.

Foarte aproape se afllă şi Nicolae Grigorescu, , două lucrări ale sale obţinând peste 100 000 de euro (Car cu boi, 140 000 de euro, respectiv “Cusătoreasă”, 110 000 de euro), în timp ce a treia sa lucrare, “Casa pădurarului” a fost adjudecat cu 70 000 de euro.

 

Intră în joc Ghenie

Totuşi, a doua lucrare vândută cel mai bine după cea a lui Tonitza nu a aparţinut lui Grigorescu. Pentru opera intitulată “Autoportret”, semnată de Adrian Ghenie, şi estimate iniţial la 15 000 – 25 000 de euro, acele ceasului care indică suma la care s-a ajuns faţă de estimarea iniţială s-au oprit, nu însă şi licitaţia. S-a ajuns astfel la o valoare de 10 ori mai mare faţă de estimarea iniţială – 150 000 de euro ! Chiar dacă artistul a reuşit să vândă lucrări la marile licitaţii din străinătate cu sume de milioane de euro, fiind mai cunoscut afară decât în ţară, piaţa locală este diferită iar obţinerea unui preţ depeste 100 000 de euro este o intrare de mare succes. Adrian Ghenie intră astfel în galeria marilor maeştrii români. Să sperăm că şi în viitor vom avea la licitaţii lucrările acestui artist.

 

Alte comentarii

 

Licitaţia Artmark de iarnă a demonstrat şi o tendinţă nouă, oarecum şi o deplasare a opţiunilor şi aprecierilor iubitorilor de artă. În multe cazuri, estimările iniţiale ale specialiştilor au fost depăşite cu mult, valorile adjudecate fiind la niveluri de două ori mai ridicate sau chiar mai mult faţă de estimări. “Autoportretul” lui Ghenie este un exemplu elocvent dar nu este nici pe de parte singular. Lucrarea “Peticarul” semnată de Octav Băncilă estimată la 4000 – 7500 de euro a fost adjudecată cu 25 000 de euro, “Evreu” şi “Evreu din Târgul Cucului” ale aceluiaşi autor, estimate la 2500 -4500 euro, respectiv, 4000 – 7500 de euro au fost achiziţionate cu 20 000, respectiv 16 000 de euro.

Lucrarea “Uliţă în Argeş” a lui Rudolf Schweitzer-Cumpăna, estimată la 2500 – 3500 euro, a fost adjudecată cu 6000 de euro,  “Canal la Port-Aven”, semnată de Samuel Mutzner,  estimată la 10 000 – 18 000 de euro a fost adjudecată cu 32 000 de euro, “Flori şi fructe” şi “Flori albastre”, autor Constantin Piliuţă, estimate la 2 000 – 3000 de euro, respectiv la 3 000 – 5 0000 de euro, au fost adjudiecate cu 7 500, respective 13 000 de euro. O surpriză a fost constituită de frumoasa lucrare “Port în sudul Franţei” (Arthur Segal), estimată la 20 000 – 30 000 de euro şi adjudecată la nu mai puţin de 75 000 de euro!

Dintre marii artişti care sunt reprezentaţi deobicei cu mai multe lucrări supuse licitaţiei, în creştere ale preferinţelor pot fi situaţi: Octav Băncilă, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Constantin Piliuţă iar în scădere Gh. Petraşcu, Ştefan Luchian, Pallady.

Printre autorii mai puţin reprezentaţi în cadrul licitaţiilor, deşi lucrările bune ale acestora promit să obţină sume considerabile, se numără Ciucurencu, Ţuculescu, Andreescu, Dărăscu şi chia Ştefan Luchian.

 

3 tablouri de Tonitza, vândute cu peste 20.000 de euro 

 

Succesul cel mai mare a fost al lui Tonitza, cu 3 tablouri vândute cu peste 20 000 de euro, între care se numără şi vedeta necontestată a serii, tabloul superb  “Lecţia” ajungând foarte aproape la pragul de 200 000 de euro. Bine a fost vândută şi opera “Linişte eternă”, un frumos peisaj de la Balcic al aceluiaşi autor pe care a fost obţinută suma de 70 000 de euro. Pe locul secund se situează, cine altul? Dec\t Nicolae Grigorescu, tot cu 3 opere vândute cu peste 20 000 de euro, între care, “Primăvara în livadă” care s-a achiţionat cu 80 000 de euro.

Citește și: 12 ponturi pentru a aşeza tablourile

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here