Dacia Jogger hybrid 150, un hibrid accesibil: multe avantaje, câteva păcate

0

Primul vehicul hibrid al mărcii Dacia, Jogger Hybrid 140, și-a demonstrat atuurile, dar și slăbiciunile, în cadrul unui test internațional desfășurat în Portugalia.

Traseul spectaculos – pe care au alternat secțiuni de autostradă cu șosele înguste pline de viraje, sate ascunse printre coline cu stațiuni de lux de pe coasta Atlanticului și zone de câmpie aparent uitate de lume cu aglomerația din jurul aeroportului din Lisabona – a permis utilizarea primului model hibrid din gama Dacia în cam toate regimurile sale utilizare.

La capătul vestic al Europei continentale – traseul ne-a purtat inclusiv pe lângă Cabo da Roca – Jogger Hybrid 140 a reușit să surprindă prin reprizele bune ale accelerației și deplasarea silențioasă la viteze reduse. Odată cu această variantă a celui mai lung vehicul din gama sa, Dacia dă o replică solidă celor care susțineau până acum că motoarele vehiculelor sale sunt prea mici și lipsite de vivacitate.

Ei bine, nu doar că motorul termic al sistemului hibrid are 1.598 cmc (față de cei 999 cmc ai versiunilor TCe și ECO-G), dar ansamblul oferă un total de 140 CP, putere mult mai potrivită pentru un vehicul cu lungimea de 4,547 m și o masă de peste o tonă. Și, dacă tot am vorbit despre masă, trebuie menționat că bateria litiu- ion de 1,2 kWh și sistemul de propulsie mai complex o cresc cu circa 150 kg față de versiunile TCe și ECO-G.

Pe lângă un motor echilibrat, cu patru cilindri și 140 CP, varianta hibridă a Jogger oferă, desigur, accelerații mai rapide decât celelalte versiuni. Astfel, în timp ce versiunea TCe 110 cu cinci locuri poate atinge 100 km/h în 10,5 secunde, cea Hybrid 140 face același lucru în doar 9,9 secunde.

Și, dacă aceste argumente nu sunt suficiente pentru a demonstra că Jogger Hybrid 140 chiar este un model aparte în gama Dacia, merită adăugat și faptul că modelul este echipat cu o cutie de viteze electrificată, fără ambreiaj, care permite o tracțiune 100% electrică la plecarea de pe loc asigurând, în același timp, o schimbare lină a treptelor de viteză și un plus de confort.

Dacia, o nouă strategie

Desigur, pentru că dotările superioare vin la pachet – indiferent de gândirea limitată a unora care încă mai văd Dacia ca pe o marcă low-cost cu prețuri pe măsură, Jogger Hybrid 140 are un preț minim de 23.750 de euro. Pentru comparație, varianta ECO-G costă minimum 16.490 de euro, iar cea TCe 16.890 de euro. Chiar și cu această creștere importantă de preț, primul hibrid asamblat la uzina din Mioveni a Dacia se plasează pe piață printre cele mai accesibile vehicule de acest tip.

Pe lângă plusuri – evidente și binevenite – Dacia Jogger Hybrid 140 a lăsat să se vadă, în timpul testului internațional din Portugalia, și câteva slăbiciuni. Una dintre acestea este zgomotul produs de motorul termic atunci când, la viteze superioare, ajunge în pragul schimbării treptelor de viteză. Poate că acest detaliu ar fi trecut neobservat dacă anterior, în timpul parcurgerii cu viteză redusă a străzilor din orașe, deplasarea susținută exclusiv de motorul electric nu ar fi fost silențioasă.

Tot zgomotul ajuns în habitaclu, dar de această dată produs de curenții de aer care se izbesc de caroseria de mari dimensiuni, face ca, uneori, mai ales atunci când vântul bate cu putere, comunicarea între ocupanții locurilor din față și pasagerii din spate să trebuiască purtată pe un ton mai ridicat.

Desigur, acest neajuns este cunoscut încă de la testul versiunilor TCe și ECO-G ale Jogger, ca și confortul limitat asigurat de scaunele cu un șezut prea scurt și puține posibilități de configurare sau încălzirea/ răcirea deficitară a habitaclului pentru pasagerii aflați pe cel de-al treilea arând de scaune în cazul variantei cu șapte locuri. Nu trebuie uitat, nici calificativul – mai mult sau mai puțin corect, dar aplicabil tuturor modelelor de pe piață – de numai o stea obținut la testele EuroNCAP.

Citește și: Test Dacia Jogger, un crossover modern și eficient

În rest, Dacia Jogger Hybrid 140 are un comportament rutier asemănător celui al versiunilor TCe și ECO-G, sistemul de propulsie mai greu (1.4 l, + două motoare electrice) aflat în partea din față fiind echilibrat de poziționarea bateriei de 1,2 kWh în zona roții de rezervă, acolo unde în cazul variantei cu GPL este amplasat rezervorul elicoidal. Grație acestei configura- ții, atât spațiul disponibil pentru ocupați cât și volumul de încărcare rămân neschimbate.

Dacia Jogger hybrid 140, mod de funcționare

Pentru cei care nu știu încă în ce constă sistemul hibrid de propulsie al modelului Dacia, trebuie menționat că acesta este preluat de la Renault (Clio, Captur) și asigură inclusiv deplasarea 100% electrică pe distanțe scurte. Așadar vorbim despre ceea ce se cheamă un „full hybrid” și nu un „mild-hubrid” care doar ajută motorul termic în momentul accelerării. Așadar, Dacia Jogger Hybrid demarează de pe loc întotdeauna în modul electric, iar motorul termic intră în funcțiune doar atunci când fie bateria este aproape golită, fie șoferul apasă cu putere pedala de accelerație.

Mașina dispune și de frânare regenerativă care asigură reîncărcarea bateriilor astfel încât, deși au evitat să menționeze distanța pe care mașina o poate parcurge în modul electric cu bateria încărcată, oficialii Dacia au declarat că Jogger Hybrid 140 poate rula în oraș până la 80% din timp în modul electric. Astfel este asigurată o reducere a consumului în ciclu urban de până la 40% (față de un vehicul echipat cu un motor termic echivalent, fără schimbarea modului de a conduce).

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here