Cum recunoști fructele și legumele cu adevărat sănătoase

2

Auzim aproape zilnic “regula de aur”: dacă vrei să fii sănătos trebuie să mănânci cât mai multe fructe şi legume!

Studiile recente demonstrează însă că fructele şi legumele pe care le consumăm au un conţinut redus de phytonutrienţi, substanţe care protejează corpul împotriva unor boli grave precum: cancer, boli cardiovasculare, demenţă şi diabet.

În fructele și legumele pe care le mâncăm sunt mai puţine fibre, mai multe zaharuri

Oamenii au început să modifice conținutul în phytonutrienţi ai plantelor din momentul în care au încetat să le mai culeagă din natură, începând să le cultive. Au fost preferate varietăţi cu un conţinut redus în fibre şi substanţe amare, dar bogate în zaharuri şi uleiuri. Practic, de-a lungul timpului, s-a realizat o selecție artificială soiurilor de fructe și legume mai dulci deoarece erau mai plăcute la gust și, deci, mai ușor de vândut.

Citește și O “Mazdă” pentru doamnele şi domnişoarele cu stil

Ştim astăzi că cei mai mulţi phytonutrienți au gust amar, acru sau astringent. Practic, aceste caracteristici ar fi primele semne după care să ne ghidăm atunci când vrem să recunoaștem fructele și legumele cu adevărat sănătoase.

7 moduri în care putem să ne menţinem sănătoşi

  1. Să ne aducem aminte de mâncărurile, dulceţurile, sucurile şi salatele bunicilor şi să reintroducem în dieta zilnică frunze, fructe şi flori ale unor plante necultivate precum: urzici, păpădie, untișor, soc, porumbe, moșmoande, cătină, fragi, mure, zmeură, măcese etc.
  2. Să cumpăram fructe şi legume cu culori puternice, culoarea fiind un indicator al prezentei phytonutrienţilor.
  3. Să alegem fructele şi legumele de dimensiuni mai mici, dimensiunile exagerate fiind un indicator al creşterii forţate.
  4. Să acordăm atenţie sporită metodelor de gătit. Unele fructe şi legume eliberează mai multi nutrienţi când sunt gătite. De exemplu, broccoli şi morcovii sunt mai hrănitori când sunt pregătiţi la abur decât atunci cănd sunt consumaţi cruzi sau fierţi. Încălzirea treptată înmoaie pereţii celulelor, făcând ca nutrienţii să fie mai accesibili.
  5.  Să consumăm fructele şi legumele proaspete, în maxim o saptămână de la culegere, deoarece cantitatea de nutrienţi se diminuează în timp, dupa cum precizează cercetătorul Preston Andrews de la Washington State University.
  6. Să cumpărăm varietăţi diferite, de exemplu conopidă mov sau tomate galbene. Cu cât e mai variată dieta, cu atat avem acces la mai multe minerale şi vitamine.
  7. Să combinăm produsele. Dacă sunt consumate împreună, unele fructe şi legume se influenţează pozitiv. De exemplu, un studiu din 2004 realizat la Universitatea din Ohio, S.U.A.,  a arătat că licopina din roșii este mai ușor absorbită în organism dacă acestea se mănâncă împreună cu avocado.

Dana Canari, biolog

Mai multe detalii îngrijorătoare despre fructele și legumele pe care le mâncăm puteți citi pe AgroTeca

2 comentarii

  1. […] Auzim aproape zilnic “regula de aur”: dacă vrei să fii sănătos trebuie să mănânci cât mai multe fructe şi legume! Studiile recente demonstrează însă că fructele şi legumele pe care le consumăm au un conţinut redus de phytonutrienţi, substanţe care protejează corpul împotriva unor boli… Cititi mai multe aici: Cum recunoști fructele și legumele cu adevărat sănătoase […]

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here