Creșterea impresionantă a pieței de factoring

1

Trăim vremuri complicate, iar asta se simte puternic în mediul de business. Incertitudinile de pe piețe și îngreunarea accesului la finanțare pun o presiune imensă pe management, care se vede obligat de multe ori să caute soluții la tot felul de crize interne sau externe.

Una dintre cele mai complicate situații este gestionare problemelor de cash-flow. Ei bine, există un serviciu prin care orice companie care livrează marfa sau prestează servicii cu plata la termen își poate asigura un flux de numerar corect pentru a nu-i fi perturbată activitatea. Se numește factoring, iar din ce în ce mai multe afaceri din România se bucură de beneficiile lui.

O PIAȚĂ ÎN EXPANSIUNE

Asociația Română de Factoring (ARF) realizează la mijlocul fiecărui an studiul privind evoluția pieței. Astfel, pentru primele șase luni, datele relevă un nivel al creanțelor gestionate de operatorii din piață de aproximativ 3,68 miliarde de euro, în creștere cu 31,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Cercetarea ARF are la bază date oferite atât de membrii ARF (bănci si IFN-uri), non-membri, dar și es- timări ale Asociației cu privire la restul jucătorilor din piață.

„În tot contextul economic și având în vedere situația geopolitică curentă, factoringul rămâne unul din produsele de finanțare de bază la care apelează companii din toate domeniile de activitate.

Pe lângă valoarea adăugată pe care o aduce în perioade de incertitudine, factoringul și-a demonstrat eficiența ca alternativă la produsele standard de creditare pe termen scurt, în ultimii zece ani înregistrând creșteri importante.

Asta arată că piața l-a asimilat și i-a înțeles pe deplin beneficiile. Creșterea înregistrată în prima jumătate a anului are la bază mai mulți vectori, care țin atât de creșterea economică înregistrată de România în domenii care se finanțează prin factoring, dar și de ascensiunea inflației, care a crescut prețurile mărfuri- lor și serviciilor tranzacționate și, implicit, valoarea creanțelor gestionate prin factoring”, precizează Bogdan Roșu, președinte al Asociației Române de Factoring.

Cel mai bine reprezentat sector de activitate în cadrul tranzacțiilor interne este, din nou, FMCG, cu o pondere de 19,5% și un volum total de 592,5 milioane euro, urmat de domeniul intitulat generic „metale, chimicale, apă, reciclare”, cu o valoare totala a creanțelor cesionate de de euro și o pondere de 17% în total piață.

La finalul anului trecut, „metale, chimicale, apă, reciclare” a fost principalul contributor pe piața internă de factoring, cu o evoluție ascendentă pronunțată în al doilea semestru.

Citește și: Diana Buga, designerul care crează cu lumină

Pe locul al treilea se situează domeniul „autovehicule, utilaje, echipamente”, cu o pondere de 14%. Sectorul Electronice, IT&C (locul 4) a crescut în cifre absolute la 392 milioane de euro (față de 350 milioane de euro în 2021), ponderea fiind de 13%.

Tot pentru primul semestru, studiul ARF a reliefat o creștere de 30% a factorigului revers, ajungând în ci- fre absolute la 1,1 miliarde euro, ceea ce înseamnă o pondere de aproximativ 38% din totalul factoringului intern.

În rândul companiilor care au accesat finanțări prin factoring intern și de export în 2022, cele mai mari volume au fost derulate de cele cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro (46%), în timp ce compa- niile cu cifra de afaceri cuprinsă între 5 și 50 de milioane de euro au avut o pondere de 34%. Companiile cu un nivel al afacerilor sub 5 milioane de euro au scăzut ca pondere la 19% din volumul creanțelor cesionate în factoring, față de 22% anul trecut.

„În opinia noastră, unul dintre motivele acestei evoluții ar putea fi accesarea, ca alternativă la factoring, a soluțiilor de finanțare tradiționale susținute prin programe guvernamen- tale de tipul IMM Invest”, menționează Bogdan Roșu.

Studiul privind piața de factoring la nivelul primelor 6 luni din 2022 a fost derulat de către IPSOS Interactive Services, în studiu fiind incluși membrii ARF Access Financial Services IFN SA, Banca Comercială Română S.A., BRD – Groupe Societe Generale S.A., Banca Transilvania S.A., EximBank, IFN Next Capital Finance S.A., ING Bank Romania S.A., Intesa Sanpaolo Bank, Patria Bank, Raiffeisen Bank S.A., Unicredit Bank S.A., precum și alte instituții financiare non-membre.

FACTORINGUL INTERN, AVANS SPECTACULOS

Noțiunea de factoring intern este folosită atunci când finanțarea facturilor se realizează ca urmare a unui contract încheiat pe teritoriul aceleiași țări, cu ajutorul unei singure companii de factoring.

Factoringul intern a înregistrat un avans spectacu- los de 31%, atingând aproximativ 3,06 miliarde euro în prima jumătate a anului. Creșteri uriașe s-au înregistrat și pe zona creanțelor derulate prin factoring de import, care a crescut cu 63%, dar și pe export unde se obser- vă o creștere de 30%.

„Avansul volumelor de factoring la import și la export a fost stimulat de intensificarea relațiilor comerciale internaționale, de inflația din zona Euro, cu care România are cele mai importante schim- buri comerciale, dar și de creșterea prețurilor, influen- țată de situația geopolitică”, menționează Bogdan Roșu.

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here