Sustenabilitatea va fi motorul dominant al tendințelor în 2023, aceasta fiind concluzia după desfăşurarea târgurilor internaţionale de la începutul anului. Majoritatea companiilor producătoare, inclusiv marile branduri care domină de mult piaţa bunurilor de larg consum şi a decoraţiunilor, precum şi designerii iau în calcul această tendinţă la proiectarea şi respectiv lansarea noilor produse.

Printre cuvintele cheie care stau în spatele acestei megatendinţe şi care apar tot mai des odată cu prezentarea de noi serii de produse se numără: stilul etic, produse eco, upciclare, materiale alternative, bioplastic. Odată cu această megatendinţă, şi de fapt în strânsă corelaţie cu aceasta, se regăsesc şi alte tendinţe care influenţează produsele şi desgneul de interior de o bună perioadă de timp: întoarcerea la clasicism, tradiţii, romantism şi natură.
Întoarcerea la clasicism şi tradiții
Afirmaţia “clasicismul nu moare niciodată” nu este chiar o vorbă în vânt iar clasicismul, cu un design reinterpretat este tot mai prezent, atât în designul de produs cât şi în cel de interior.


Obiectele hand-made au o calitate artistică autentică. Valoarea este ataşată designului, iar prelucrarea îngrijită a materialelor originale păstrează intacte tradiţiile. Şarmul special al iregularităţilor şi imperfecţiunilor, paleta de culori ce variază de la nuanţe de lemn la tonuri specifice fructelor de pădure, materialele folosite, precum argila, smalţul, fonta şi ţesăturile, caracterizează această tendinţă care preia rolul principal în casele noastre.

Cuvintele-cheie sunt: hand-made, autentic, echilibrat, original, relaxat, cioplit, colorat, brodat, imprimat. Companiile producătoare sunt tot mai conştiente de faptul că este mult mai profitabiil să preia una dintre variantele de produs (clasice) care s-a dovedit a fi de succes şi să o aducă la o formulă contemporană.

Un design de interior plin de caracter şi claritate defineşte eleganţa clasic-modernă, cu siluete puternice. Formele sculpturale, monolitice, foarte concise şi încrezătoare stau în centrul acestei tendinţe. Materialele compacte, varietate de esenţe de lemn în culori închise, pielea, marmura, porţelanul, catifeaua, metalele în combinaţii frapante îmbogăţesc suprafeţele cu încrustaţii şi modele geometrice.
Romantismul şi aspectul umed
O tendinţă la modă este cea a modelelor care evocă gânduri despre apă și puritate şi care simbolizează sănătatea și vitalitatea. Cu cât designul arată mai umed, cu atât se pare că se vinde mai bine. Culorile complementare ale flăcării portocalii contrastate cu ceața albastru-gri vibrează fiind astfel o combinaţie la care apelează mulţi designeri. Cumpărătorii recunosc îndeosebi sustenabilitatea prin calitatea ei atemporală.

Natura și universul ca ghid
Întoarcerea la natură reprezintă o tendinţă care se manifestă de peste 15 ani şi care se pare că va rămâne. Aceasta mai ales că este în consonanţă deplină cu altă direcţie care preocupă în prezent întreaga omenire, şi anume stilul de viaţă ecologic.
Tema întoarcerea la natură nu se rezumă numai la amenajările de grădini, terase şi balcoane – care ne apropie de natură. Deasemenea nici la a avea pe lângă casă o mică livadă sau o grădină de legume, la florile şi plantele din interior. Întoarcerea la natură prezintă numeroase aspecte. În primul rând, se referă la materialel folosite în construcţia şi amenajarea caselor şi în special la design.

Designul naturii este într-o continuă schimbare, variat, fluid, întâmplător, flexibil, caracterizându-se prin forme organice şi linii curbe. Natura foloseşte culorile şi modelele pentru a ascunde, atenţiona şi atrage. În schimb, designul uman se defineşte prin repetitivitate, uniformizare, rigiditate, este static, geometric şi în unghiuri. Diversitatea şi aparentele imperfecţiuni prezente în natură creează un incredibil potenţial în design, atât din punct de vedere estetic, cât şi functional.

Designerii consideră adesea formele geometrice ca fiind create de om, în timp ce clasifică formele găsite în natură ca fiind organice. Însă orice formă pe care mintea umană este capabilă să o contemple provine de fapt din natură.
Balonul este perfecțiunea în design iar designerii apelează tot mai des la formele hexagonale, forma cu șase laturi. Acestea nu provin însă din desene, ci se regăsesc peste tot în natură sub formă de faguri, ochi de insecte și albii de lac. Natura va ghida tendințele de design în 2023, așa cum a făcut-o întotdeauna, dar o va face mai degrabă prin conștientizare și dorința de a o reproduce.
.
[…] Sustenabilitatea va fi motorul dominant al tendințelor în 2023, aceasta fiind concluzia după desfăşurarea târgurilor internaţionale de la începutul anului. Majoritatea companiilor producătoare, inclusiv marile branduri care domină de mult piaţa bunurilor de larg consum şi a decoraţiunilor, precum şi designerii iau în calcul această… Cititi mai multe aici: Sustenabilitatea, megatendinţa anului 2023 în design […]