O carte bună te ajută să alegi alta excelentă, pentru că un autor bun a citit mult, deci se raportează și te trimite involuntar la alți scriitori buni.
Tot așa am ajuns s-o cunosc pe Andreea, o tânără de 23 de ani care vinde și închiriază case, terenuri și construcții industriale în Prahova și prin împrejurimi. Am aflat și o anecdotă legată de primii pași în business:
„Am dat drumul la agenție cu banii pe care i-am obținut din vânzarea unei genți pe care am primit-o la majorat. Am făcut un pariu cu mine impunându-mi să-mi iau genți singură, cel puțin la fel de frumoase. Am reușit!”, mi-a destăinuit Andreea Gociu.
Eram împreună cu un coleg în biroul unuia dintre cei mai buni arhitecți și designeri de interior pe care îi cunosc. Ne uitam pe numărul 11 al Revistei CASOTECA și vorbeam despre case, proiecte și planuri. Atunci, în birou a intrat cineva. Era tânăra vedetă a imobiliarelor din Prahova, Andreea Gociu, o prezență greu de evitat cu privirea dacă te afli cu ea în aceeași încăpere. Așa am aflat că la 23 de ani a tranzacționat deja sute de apartamente, case, terenuri și spații industriale, moment în care i-am spus că vrem să-i aflăm toată povestea.
Andreea și-a început parcursul în imobiliare la 19 ani, când era studentă a Universității Petrol și Gaze din Ploiești la Facultatea de Asistență Managerială și Administrativă. Aici a primit un imbold moral de la profesorul său, Gheorghe Calcan, care își încuraja studenții să își urmeze proiecțiile profesionale. „Simțeam că trebuie să am un job. Voiam să fac ceva care să-mi aducă venituri și satisfacție. Nu voiam să muncesc la un call-center ca mulți colegi ai mei”, spune Andreea, care este de părere că te poți naște cu spirit antreprenorial iar cu timpul îl poți valorifica. Așadar, aceasta a fost calea spre un „job” care mai târziu avea să se transforme într-un business de mare succes. „M-am gândit la propriul business, iar părinții mei m-au susținut moral, aveau încredere în mine spuneau că voi reuși, iar dacă nu merge, sunt tânără și pot să fac și altceva.”
Andreea Gociu spune că a luat în calcul tot ce știa să facă și ce voia să facă, astfel a ajuns la concluzia că vrea sa intre în stufosul domeniu al imobiliarelor. „Îmi amintesc că eram în aeroport și citeam despre investiții imobiliare. Atunci am zis: Asta vreau!”, spune, cu emfază, Andreea. Dar lucrurile a ales să le facă nu după șabloane, ci după cum crede ea că trebuie făcute. Așa că a militat, încă din primele momente, pentru schimbarea percepției asupra industriei de profil. „Agenția mea avea ca scop să schimbe percepția pe zona de agenți imobiliari în România, dincolo de scopul principal… să producă profit!”, spune, zâmbind, antreprenoarea.
Primul client al Andreei a fost o domnișoară, la fel de tânără, singură, care avea însă un credit ipotecar deja aprobat. „Clienta era foarte emoționată și eu eram la fel. Cunoșteam legislația în domeniu, pentru că am mers și am citit zeci de cursuri și tutoriale din imobiliare, dar mai ales din zone conexe. Mai mult, ajutorul notarului cu care lucrez și acum, Stelorian Dobre, o somitate în domeniu, a contat enorm atunci, dar și în spețele dificile de-a lungul timpului”, își amintește antreprenoarea, care are nu uită niciun detaliu din tranzacția care i-a deschis apetitul pentru antreprenoriat în domeniul imobiliar. „Era un apartament de vânzare de mult timp, proprietarul lucra doar cu un agent imobiliar, dar am reușit să-l conving să lucreze și cu mine. După cinci zile am avut cumpărător, iar într-o săptămână am finalizat actele. Eram foarte emoționată când semnam actele la notar, dar mi-am dat seama că pot să fac treaba asta cu plăcere. La final, proprietarul mi-a zis: îți prevăd un viitor strălucit!”
Lucrurile au evoluat rapid. De la un apartament, Andreea și agenția Benefic a ajuns la case, proprietăți mari, spații industriale. Adică tot ce e de vânzare prin zonă, nu-i scapă mai nimic!
Descoperă și: Arhitectul Andra Georgescu: “Nu este nimic mai minunat decât să faci din pasiune o meserie” | Interviu
„Astăzi, după patru ani, nu am dubii că avem cea mai bună agenție din Prahova, cu tot cu zonele limitrofe, dar nu m-aș limita doar la Prahova cu această comparație”, râde tânăra antreprenoare.
Acum Andreea locuiește într-o zona premium din Nordul Ploieștiului. Seara se întoarce acasă după zile cu șantier, vizionări și birou, iar liniștea înlocuiește tumultul cotidian. „Mă bag în pat și mă refugiez în lectură”, povestește tânăra, care recunoaște că alocă destul timp și felului în care arată. „Am grijă și de mine, în acestbusiness imaginea vinde. Merg la sală de câte ori pot, fără să exagerez”.
Imaginea îi este gândită de o prietenă, Sorina Badea, owner și designer al atelierului de creație vestimentare „Enchante Sori”. „Îmi realizează ținutele de business pentru întâlniri. Eleganța și rafinamentul pe care îl întâlnesc în acest atelier mă inspiră pentru a fi o femeie de succes atunci când interacționez cu clienții noștri de top”, recunoaște Andreea.
Telefonul ei e deschis non-stop: nu știi când cineva vrea să cumpere o proprietate sau când hotărăște cu un partener să deschidă un business. „Poate că țin mult la afacerea mea, eu răspund la telefon tot timpul. Lucru neplăcut în viata personală. Este dificil de acceptat să ai un partener de viață ocupat uneori și seara”, recunoaște tânăra. Nici măcar atunci când pleacă în zone din afara României pe care le iubește – Riviera franceză, Monaco, Emirate sau Italia – nu își închide telefonul. Este deja de notorietate că Agenția Benefic vinde de multe ori din faza de proiect, „la stadiu de groapă”. Am întrebat-o ce înseamnă să vinzi astfel, iar ea mi-a răspuns: „noi vindem uneori un vis, un concept, realitate devine mai târziu”. Totuși, a evitat de fiecare dată proiectele pe care „nu le simțea”, așa că nu a avut probleme de încredere din partea beneficiarilor.
Andreea Gociu recunoaște că un sfert dintre clienții agenției Benefic vin din recomandări. „Mă sună și-mi spun: am numărul de la persoana respectivă, vreau să mă ajutați!” Ceea ce Andreea Gociu face poate fi considerat obositor pentru mulți. Totuși, la doar 23 de ani, e deja convinsă că face exact ceea ce i se potrivește. „Trebuie să îți placă să interacționezi cu oamenii, să vrei să închei tranzacții. Pare că m-am antrenat din totdeauna pentru asta și mai știu că, rezolvând problema imobiliară a unei persoane, acesta va trimite către mine un alt posibil client.”
Antreprenoarea spune că nu are probleme cu neîncrederea din partea clienților și pentru că nu acceptă eșecul. „Dificil sau nu, ideea e să rezolvproblema clientului și să îmi iau comisionul pentru că am nevoie de bani pentru cheltuielile agenției și pentru stilul meu de viață!”, își explică agenta filosofia de business. Ea recunoaște că nu lucrează singură. Mai mult, spune că nu înțelege ideea de lup singuratic. „În echipa mea extinsă am acum trei agenți, dar lucrez și cu arhitecți, brokeri bancari și, evident, evaluatori. De exemplu, ca arhitect și designer, dacă ești din zonă, nu poți să nu lucrezi cu Andra Georgescu sau, adesea, cu avocatul Olimpia Vișan, o profesionistă care mi-a ajutat clienții în spețe dificile.”
Afaceri de milioane
Pentru că vremurile sunt complicate, a fost nevoită să gestioneze schimburi imobiliare cu proprietăți, autovehicule sau chiar bijuterii. „Aveam un ceas Rolex de la un client pe care l-am dus la un evaluator, apoi l-am folosit ca avans pentru un apartament. Vremurile sunt schimbătoare, i-am spus cumpărătorului, deci mai bine să ai unde dormi, decât să ai Rolexul la mâna. A fost de acord. După ceva timp și alte exemple similare am realizat că sunt suntem singura agenție din zonă care intermediază astfel de tranzacții imobiliare”, spune Andreea Gociu, care însă consideră că nu are o tranzacție specială de povestit, că „toate sunt importante”. Totuși, una dintre cele mai complexe a fost pentru una dintre cele mai bogate familii din America de Sud. „A fost puțin diferită față de cele autohtone pentru că a implicat conturi, persoane și tranzacții transcontinentale. Până la urmă am gestionat o vânzare imobiliară importantă și destul de scumpă.”
Andreea spune că pe lângă sutele de persoane fizice cu care lucrează an de an, nume importante din business se află pe lista agenției Benefic: crame, ferme, companii din diverse industrii, o serie de dezvoltatori și complexuri imobiliare cum ar fi Real Resort, Central Park, White Tower, Rezidential 9 Mai, Dorobantu Residence sau Albert Rezidence.
Un senator al SUA spune că în imobiliare înveți mai multe despre oameni, despre viată și despre guvernare decât în orice altă profesie. Asta crede și Andreea. „Din fragedă tinerețe am reușit să evoluez, să cunosc persoane de la care am învățat, iar acum mi-e evident că relațiile interumane sunt pârghii pentru succes.”